Friday, September 12, 2008

battle against secularism

Penjajahan british di tanah melayu telah memulakan sistem sekular di mana dalam kehidupan kita,agama merupakan sesuatu yang diasingkan ataupun dijadikan bahagian lain.ape aku cakap ni?mcm ni la ye,contohnye pendidikan. sekarang ni,otak2 masyarakat kita semua fikir yang sains atau matematik tu langsung takde kaitan dengan agama kan?so itu yang aku cuba terangkan.kesan daripada sistem sekular ini telah meracuni fikiran rakyat kita dengan menanamkn ideologi agama dan teknologi atau kemajuan adalah bidang yang jauh berbeza.pada mulanya aku juga fikir begitu.sejak dari sekolah rendah telah ditanam ideologi sebegitu.aku yakin tak sampai 10% yang akan fikir lain dari ideologi sekular ini. masa di sekolah menengah baru aku tahu serba sedikit apekah sekular itu.

Aku tahu pasal sekular pon sebab aku baca2 artikel di internet sebab kat sekolah tak ajar hal2 ni.mana taknye, sekolah2 di malaysia juga mengamalkan sistem pendidikan sekular. aku berpendapat bahawa kemajuan umat manusia sangat la lembab walaupun nampak laju je perkembangan teknologi. kenapa aku rasa mcm tu? sebab segala teknologi2 yang boleh diguna pakai oleh manusia besar kemungkinannya telah pon diberikan kepada kita.

apa kau merepek ni paden?bile masa la semua telah diberi?haa..mengikut bacaan2 yang telah aku buat, dan juga tontonan2 video2 yang telah aku tonton...sumber teknologi sebenarnye ialah Al-Quran..kitab suci umat Islam.tak percaya?percaya la..even constant2 yang korang belajar tu dah pun termaktub dalam kitab suci Al-Quran.orang2 barat susah payah la derive formula nak dapatkan constant2 yang dah lama ada dalam Al-Quran.bila diorang dapat,kita sanjung2 bagai nak rak..kata mereka bijak.tapi memang diorg bijak lagi dari kita sebab kita ni dah diberi taknak pulak guna.nak jugakk yang barat punya. macam mana pon, tak boleh kata kita ni langsung tak bijak.sistem sekular yang telah digunakan merupakan punca kita tak sedar hakikat ni.

bayangkan kalau kita tahu awal2,sah la kita boleh kurangkan masa untuk research. kita boleh mula research daripada apa yang diberikan dalam kitab suci kita.kan senang, mudah, cepat dan tepat? mungkin juga kita boleh cari alternatif tenaga selain petroleum,nuklear dan solar dalam Al-Quran. jelas sekali Islam agama yang telah sempurna aspeknya dari segi kehidupan, teknologi, dan spiritual untuk umat manusia. untuk korang nak tengok salah satu contoh, boleh tekan sini.

aku berpendapat kalau kita umat Islam dapat menubuhkan satu foundation yang menjalankan research berdasarkan Al-Quran..nescaya kita boleh satukan kembali jalan agama dan jalan teknologi menjadi satu jalan dan tak dipisahkan lagi. dan Ingatlah, barang siapa yang membantu agama Allah, Allah akan membantunya kelak. amin..=)

p/s: post related to team presentation for IS. Abir,baca2.haha

2 comments:

-rye- said...

kalau nk bnding isu ni dgn tag, isu nie kompom2 lebih menarik...byk benda yang kite kena tahu pasal sekularisme ni..salah satunya mcm yang ko post tu la,,dan sekularisme bukan sahaja berlaku dalam konteks sains dan teknologi malahan dari aspek linguistik..tapi kdg2 kita semua tahu ilmu2 sains ni sume asal drp kitab suci al-quran dan banyak saintis2 islam yang cemerlang dan diiktiraf oleh barat juga.tp kita seolah2 tidak kisah pasal al-biruni, al-kindi, ar-razi dan segala saintis islam ini sebaliknya lebih cenderung untuk mengagung-agungkan saintis barat.ini lah masalah sekularisme, kita terlampau disogokkan sehingga kita tidak tahu asal usul sebenar ilmu-ilmu tersebut. lagipun, berbalik kepada al-quran, jarang sekali kita menjadikan al-quran sebagai bacaan yang sama penting seperti buku-buku teks. kalau baca pun xpaham maksud, cmne kite nak tahu kehebatan al-quran...

wahhh,,,,panjang komen!tp sungguh menarik isu ini paden..

Burger Dale said...

memang menarikk..benda ni kalau discuss memang panjang lebar punye.

Related Posts with Thumbnails