Sunday, September 14, 2008

woman,perempuan,wanita,gadis

AMARAN: POST INI MUNGKIN MENCETUS PERGOLAKAN SEKSIS! SILA BACA DENGAN TENANG DAN MINDA YANG TERBUKA
______________________________________________________________________


korang perasan tak? sekarang ni..macam-macam la pergerakan, assosiation, group, kelab dan ape lagi la untuk perempuan? aku tak kisah pun sbenarnya nak wat group or something. tapi aku rasa macam dah berlebihan. bukan setakat group2..malah kementerian pembangunan wanita pun ada! sekarang ni bukannya zaman penindasan wanita dah(maybe ada la sket..tapi jauh lebih baik berbanding zaman jahiliah). zaman tu dah lama berlalu. sekarang ni aku lihat kaum hawa cuba nak ambil alih tugas2 kaum adam. katanya bukan lelaki saja mampu..perempuan juga boleh buat apa yang lelaki buat. lepas tu kalau dah susah, cari lelaki suruh buat. kalau tak tolong, dituduh penindasan(macam over sket je.hehe).

masalahnya sekarang, mereka juga yang nak ambik tanggungjawab2 berat. dah ambik laksanakan la. jangan nak nama je. nak pangkat je. habis2 lelaki buat. Lagi satu, pasal girl power, girl rules, cakap punya seronok. tapi bile susah sket..lelaki jugak yang kena settlekan. aku rasa sekarang ni lelaki pulak kena tindas..betul la orang kata bila nak kiamat dunia terbalik. Sekarang juga..lelaki makin sikit, dan yang teruknya, makin banyak jadi sampah masyarakat. jadi aku rasa kementerian PEMBANGUNAN LELAKI pon kena wujud. menolong lelaki2 daripada kepupusan dan penindasan secara halus.

diharap agar kaum2 wanita jangan panas hati dengan post aku kali ni.lelaki pon banyak juga kurangnya, tak sempurna. just nak mengkritik supaya kita lelaki dan perempuan bersatu membina dunia yang lebih adil dan lebih toleransi sesama spesis.

p/s: kami kaum Adam sayang kaum Hawa =)

10 comments:

-rye- said...

mule2 baca igt ko nk ckp pasal sister in islam..muahaha...skali rupenye luahan rasa supaya diwujudkan kementerian pembangunan lelaki..uhuk2..tp paling menarik ayat yg last tu lah..wiwitlah..teringat masa zaman skola dlu..isu adam n hawa xpernah hbs..gado2 cmne pun bdk pompuan dgn laki tu,,last2 baik2 jgk,,syg2 jugak..aku assume point ko post psl bnda ni ialah utk mencapai kebersamaan golongan adam+hawa n mberi kesedaran msg2 perlukan msg2..nice issue paden,,cume nye wrong approach je..biasala,,isu gender ni sentitip sket...

Burger Dale said...

tu ar..tapi sket je terjahan keras atau comment2 panas diberikan.kalau banyak baru la hot blog aku.huhuhu

-rye- said...

now i know ur real intention!!1

nak jadikan blog nie 'hot'...
muahahaha...

Burger Dale said...

jgn sebut dowh rye hot2 ni..ade satu blog je bole hot..hehe super duper hot

sarah said...

woah!

haha

adamneve said...

hahaha..aku mmg dah lame pikir pasal issue nie..sumtimes aku rase kaum bertentangan kita nie mcm terlampau extreme nk mempertahankan hak mereka...tak dinafikan..tak salah nk pertahankan hak..tapi biar la berpada2..dalam islam pun dah statekan cakap yg lelaki nie ketua kepada wanita..so...bg pendapat aku..pertahankan hak wanita boleh..tapi biar ade limit..jgn overboard

Burger Dale said...

to sarah:
jgn tekejut la.hehe

to adam:
fyi, pacak salah sorang yang tak suke feminisme.aku rase humanisme barulah yang betul sekarang ni.=)

-rye- said...

to tell ya sumthing la (adam+paden),x sume pompuan bersikap feminisme and feminisme tu bukanla sesuatu yg tidak baik asalkan xmelampau2 n bersesuaian dgn keadaan.almaklum, wanita sbgai makhluk yang lemah kalau dibanding dengan lelaki seringkali menjadi mangsa kedayusan lelaki(utk kes2 tertentu tidak merujuk kpd semua lelaki).malangnya apabila menjadi mangsa,tidak semua wanita mampu bangkit mempertahankan hak.cth terbaik ialah sexual harassment.xsemua wanita berani melaporkan perkara tersebut.maka akan wujud golongan2 wanita lain yg lebih mempunyai kesedaran,kemampuan dan kekuatan untuk bangkit menegakkan hak-hak asasi wanita.cthnya menerusi kementrian wanita mcm paden ckp tu la..menerusi saluran ini, naseb wanita mungkin lebih terbela.itu tujuan sbnar.mempertahankan hak dan paling penting MELINDUNGI wanita.namun kadang2 wanita terlebih lantang melaungkan slogan2 utk mpertahankan wanita bahkan kdg2 melampaui batas (cthnye ketika menyuarakan sokongan terhadap monogami sdgkan menurut islam poligami itu dibolehkan).ini yang salahnya.kerana golongan wanita ini selalu dikuasai emosi(bukan aku je k).dan apabila emosi menguasai,kebangkitan mereka mempertahankan hak kdg2 boleh jd tidak bertunjangkan kpd matlamat asal (MElINDUNGI)..mcm kes monogami tu la,emosi yg menyebabkan mereka tidak mahu dimadukan.maka, perkara ini la yang kadang2 menyebabkan ketidakpuasan hati golongan lelaki...

namun,jika kita kembali kepada asalnya, wanita itu makhluk ciptaan Allah yang berasal drp tulung rusuk lelaki.sepatutnya,wanita dan lelaki harus hidup saling melengkapi..tidak perlu dibangkitkan isu gender kerana perbezaan ketara pasti wujud antara keduanya.pasti ada perihal tentang wanita yang lelaki tidak senangi begitu juga sebaliknya.namun,apa yang terbaik ialah utk hidup bersama bagi memastikan perkembangan umat manusia...

p/s:adam, girl=trouble adalah tidak tepat sama sekali.saya bangkang keras statement anda bukan kerana saya berstatus perempuan,tetapi anda tidak patut mengecam gender lain sebegitu.trimas (maaf paden lari ke status ym adam plak)

adamneve said...

to clear the air..aku merujuk status ym aku...girl=trouble.merujuk kepada seorang..singular..bukan plural..aku merujuk kepada ade la sseorg nie.dont get me wrong..maybe ade misunderstanding disini..aku mohon maaf kalau status ym aku meng-offense kan kaum hawa..sesungguhnya..kaum hawa dan kaum adam saling memerlukan..salng melengakapi antara satu sama lain..

RJ said...

lol
paden, nice try :P
anyway the best part when u mention about;
MENTERI PEMBANGUNAN LELAKI
haha, to come to think of it
if ther is such ministry
wont the prime minister himself and perhaps the ministers (male) wud think that they are some sort of weak?
that need to be developed?

but anyhow it's true
the government need to do something about the male issues
:)

Related Posts with Thumbnails