Sunday, September 14, 2008

cara mengatasi masalah kenaikan harga minyak

harga minyak kita naik mendadak dan baru2 ni dah kurang berapa sen. aku tak kisah harga minyak naik sebab kita nak tampung ekonomi negara kita. banyak orang bising2 kata negara pengeluar minyak lain jual minyak kat rakyat murah saja. amek contoh venezuela, kira2 rm0.16/liter. murah memang murah..tapi infrastruktur tak sebagus negara kita. cakap la macam mana pon, mesti ada yang tak faham. bila harga minyak naik, harga barang pon nak jugak tumpang sekaki..nak naik jugak. bila harga minyak turun..tak reti pulak harga barang nak turun. memang cekik pengguna betul..

jadi setelah aku berfikir..kita kena jugak naikkan harga sesuatu, supaya harga minyak boleh turun. dan harga barang tak boleh naik. cuba teka benda apa yang kita kena naikkan harga dia? haha..dah2 masa dah tamat. aku nak bagitau. kita naikkan saje harga R.O.K.O.K. kenapa rokok?kenapa mesti rokok??

Ni top 5 sebab2 kenapa rokok dipilih...

1)harga naik macam mana pun, smoker beli jugak..

2)harga naik, smoker bising..tapi takkan buat protes ataupon boikot.

3)bilangan smoker meningkat, jadi income juga meningkat kalau harga rokok meningkat.

4)sebagai kempen anti rokok (hehe~)

5)kalau harga rokok naik, harga barang lain tak naik.

jadi dengan cepatnya kocek negara kembung..setakat nak dapat 35 billion setahun, 60 billion pon boleh je..naik je harga rokok seringgit atau dua ringgit. takde hal punya la. duit gerenti masuk. tak payah la nak naik2 harga minyak lagi dah. tak payah nak risau harga barang naik dah. nak beli 10 Sukhoi lagi pon boleh. tapi kena naik lebih lagi la. nak? tak nak? anda tentukan!



p/s: at least takde la smoker2 ni bunuh diri sia2..sebab diorang contribute utk negara kita. berkorban utk negara! orait!!

1 comment:

-rye- said...

meskipun asek aku je komen kt blog ko,aku komen la jgk..sonok wat keja komen2 nie..ha ha ha..teman stuju bebeno dgn pdpt kamu tu encik paden oi..naikkn aje harga rokok..aku lps spm dlu pernah keja..kedai aku ade jual rokok,spjg aku kerja..pernah la harga rokok naek..tp sales maintain gak..xde gaya nk trun langsung..smpai kdg2 kena sembunyi stok rokok tu,,sbb supply skt,,demand tgi..pastu yg jual rokok bkn untung sgt..brpe sen je untung,,,sbb yg btul2 untung kerajaan..CUKAI tinggi..menjana pendapatan negara..lgpun, rokok nie bukan barang KEPERLUAN pun sebenarnya,berbanding dengan minyak..tp demand terhadap rokok sentiasa tinggi mengalahkan bahan2 keperluan lain...so, drp naekkan harga barang2 baik naikkan harga rokok sekerap mungkin.

Related Posts with Thumbnails